info@example.com

Σχετικά Άρθρα

Το Μοναδικό Κέντρο Ψυχικής Υγείας και Ηλ/κού Τραύματος στην Ελλάδα!

Title Image

Blog

Γιατί είναι τόσο δύσκολο να επιστρέψεις στη καθημερινότητα μετά τις διακοπές;

Γράφει η Μαργαρίτα Ντούρου, τελειόφοιτη του τμήματος Ψυχολογίας του ΕΚΠΑ

Έχετε αναρωτηθεί γιατί μετά τη περίοδο των γιορτινων διακοπών πολλές φορές νιώθετε δυσκολία στο να επανέλθετε στη ροή της καθημερινής σας ζωής, και μπορεί να βιώνετε έντονα αρνητικά ως και καταθλιπτικά συναισθήματα; Σε αυτή τη περίπτωση βιώνετε το φαινόμενο “Post-holiday blues”.

Τα Χριστούγεννα είναι για τους περισσότερους η πιο υπέροχη και «μαγική» εποχή του χρόνου, όμως ο καθένας βιώνει με διαφορετικό τρόπο τις μέρες αυτές. Πολλοί άνθρωποι κατά την περίοδο των γιορτών, βιώνουν αρνητικά συναισθήματα όπως είναι η μοναξιά, η μελαγχολία και το άγχος τα οποία σχετίζονται όμως με τις αυξημένες απαιτήσεις της εποχής που προκαλούν έντονο σωματικό και ψυχικό στρες. Από την άλλη πλευρά, κάποιοι γυρνώντας στις επαγγελματικές δραστηριότητες και στις υποχρεώσεις από τις ξέγνοιαστες και χαρούμενες στιγμές των διακοπών, αισθάνονται έντονη μελαγχολία και συναισθηματική κατάπτωση.

Γνωστό και ως σύνδρομο μετά τις διακοπές, το post holiday blues μπορεί να χτυπήσει έντονα μετά από μια περίοδο έντονων συναισθημάτων.

Πολλοί το συγκρίνουν με το πένθος, καθώς είναι σαν να αντιμετωπίζεις μια πολύ δυσάρεστη απώλεια και μπορεί να αισθάνεσαι ένα κενό. Συγκεκριμένα, αυτή η απώλεια σχετίζεται με τον αποχωρισμό από τον ενθουσιασμό των γιορτών, τα ταξίδια, το γεμάτο με την παρουσία αγαπημένων ατόμων σπίτι, την χαλάρωση και την ξεγνοιασιά. Τα blues μετά τις διακοπές συχνά μοιράζονται πολλά από τα ίδια χαρακτηριστικά συμπτώματα μιας διαταραχής άγχους ή διάθεσης: αϋπνία, χαμηλή ενέργεια, ευερεθιστότητα, δυσκολία συγκέντρωσης και άγχος. Αλλά σε αντίθεση με την κλινική κατάθλιψη, η δυσφορία είναι βραχύβια και όχι μακροπρόθεσμη.

 

Τα συναισθήματα αυτά μπορεί να οφείλονται σε διάφορους λόγους. Ότι είχαμε ξεφύγει για λίγο καιρό από τις απαιτητικές συνθήκες της δουλειάς και τη ρουτίνα, από το τρέξιμο που απαιτούν οι υποχρεώσεις τις καθημερινότητας, από τους γοργούς ρυθμούς της πόλης, αλλά και από τη τωρινή οδυνηρή κατάσταση που όλοι διανύουμε.

Πως να το αντιμετωπίσετε

Έχει παρατηρηθεί ότι ένα μεγάλο ποσοστό των ανθρώπων γυρνώντας από μια περίοδο σύντομων ή μεγάλων διακοπών παρουσιάζει αυτό το φαινόμενο. Ολοκληρώνοντας μια κατάσταση της ζωής μας και αφήνοντας πίσω ότι περιλάμβανε αυτή, χαμόγελα, ευδιάθετες στιγμες με φίλους και οικογένεια, ξεκούραση, νέες δραστηριότητες κ.α, είναι λογικό η μετάβαση στη ήδη υπάρχουσα καθημερινότητα να μην είναι ομαλή συναισθηματικά.

Ωστόσο, πρέπει να αναγνωρίσουμε ότι δεν βιώνουν όλοι ένα υψηλό επίπεδο ευχαρίστησης ή χαλάρωσης κατά τη διάρκεια των διακοπών. Για πολλούς, οι διακοπές περιλαμβάνουν μελαγχολία, λύπη για το ότι δεν μπορούν να είναι με τα αγαπημένα τους πρόσωπα, άγχος για τις προετοιμασίες των οικογενειακών συγκεντρώσεων αλλά και για άλλες υποχρεώσεις που δεν τους έχουν αφήσει να ευχαριστηθούν την περίοδο αυτή.
Το να νιώθετε ευγνωμοσύνη για την ευκαιρία που σας δόθηκε να απολαύσετε τις διακοπές, θα βοηθήσει στο να σκεφτείτε πιο θετικά και να αντικαταστήσετε αυτό το συναίσθημα του ‘θέλω να γυρίσω πίσω’, με μια όμορφη ανάμνηση.

Ξεκινήστε με χαλαρούς ρυθμούς το πρόγραμμα σας. Πάρτε κάποιο χρόνο να επανέλθετε συναισθηματικά και σωματικά από τις διακοπές και μην πιεστείτε να γυρίσετε αμέσως στις επαγγελματικές υποχρεώσεις.

Βγείτε από το σπίτι και περάστε χρόνο με αγαπημένα πρόσωπα. Όταν γυρίζεις από μια περίοδο γεμάτη από εξόδους σε διάφορα μέρη, συναντήσεις και συνεχής αλληλεπιδράσεις με πολλά πρόσωπα, είναι λογικό το κλίμα του σπιτιού που είναι πλέον πιο άδειο και λιγότερο γιορτινό, να σε καταθλίβει ακόμα πιο πολύ. Το να κάνεις μια βόλτα ή να πας για ένα καφέ με ένα φίλο θα σε βοηθήσει να ξεχαστείς και θα αυξήσει την ενέργεια σου.

Ξεκινήστε γυμναστική. Αν διακατέχεστε από το συναίσθημα των blues είναι δυνατόν να θέλετε να είστε ξαπλωμένοι όλη μέρα και να περνάτε μεγάλο χρόνο στις οθόνες των κινητών και των υπολογιστών σας. Κάνοντας κάποιες καθημερινές ασκήσεις γυμναστικής η λίγο τρέξιμο θα δείτε μεγάλη βελτίωση στην ενέργεια και στην όρεξη σας.
Μιλήστε με τα πρόσωπα που αγαπάτε. Το να περνάτε χρόνο και να μιλάτε καθημερινά με τα αγαπημένα σας άτομα θα σας βοηθήσει να ξεχαστείτε από αρνητικές σκέψεις που κατακλύζουν το μυαλό σας και θα σας θυμίσει ότι η ζωή είναι ευχάριστη και μετά τις διακοπές.

Κάνετε πράγματα που σας ευχαριστούν. Είτε αυτό είναι να δείτε την αγαπημένη σας σειρά, είτε να διαβάσετε ένα βιβλίο, είτε να μαγειρέψετε, είτε να παίξετε ένα μουσικό όργανο, το να κάνεις πράγματα μέσα στην ημέρα που σε γεμίζουν και σoυ φτιάχνουν τη διάθεση, βοηθούν στο να απολαμβάνεις κάθε στιγμή και εκτός διακοπών.

Το πιο σημαντικό είναι να κατανοήσουμε ότι το post-holiday blues είναι μια φυσιολογική αντίδραση και ότι μπορεί να επηρεάσει τον καθένα μας. Δώστε λίγο χρόνο στον εαυτό σας και προσπαθείτε να αναλογιστείτε πως μπορείτε με τον δικό σας τρόπο να βελτιώσετε και να κάνετε πιο ευχάριστη την κατά τα άλλα κουραστική καθημερινότητα.