info@example.com

Σχετικά Άρθρα

Το Μοναδικό Κέντρο Ψυχικής Υγείας και Ηλ/κού Τραύματος στην Ελλάδα!

Title Image

Blog

Τοξική θετικότητα: γιατί δεν μας βοηθά η υπερβολική θετικότητα;

Γράφει η Μαργαρίτα Ντούρου, τελειόφοιτη του τμήματος Ψυχολογίας του ΕΚΠΑ

Τοξική θετικότητα είναι η πεποίθηση ότι ανεξάρτητα από το πόσο στενάχωρη ή δύσκολη είναι
μια κατάσταση, οι άνθρωποι πρέπει να διατηρούν μια θετική νοοτροπία. Είναι μια
προσέγγιση στη ζωή που επιτρέπει μόνο τη θετική σκέψη και ενέργεια και απορρίπτει τα
αρνητικά συναισθήματα υπέρ μιας χαρούμενης, συχνά ψευδούς θετικής, στάσης.
Όλοι γνωρίζουμε ότι η θετική ματιά στη ζωή είναι καλό για την ψυχική μας ευεξία. Το
πρόβλημα όμως έγκειται στο ότι η ζωή δεν είναι πάντα θετική. Όλοι αντιμετωπίζουμε
επώδυνα συναισθήματα και εμπειρίες. Αυτά τα συναισθήματα, αν και συχνά είναι
δυσάρεστα, είναι σημαντικά και πρέπει να τα αισθανόμαστε και να τα αντιμετωπίζουμε
ανοιχτά και ειλικρινά. Η τοξική θετικότητα οδηγεί τη θετική σκέψη σε ένα υπεργενικευμένο
άκρο. Αυτή η στάση δεν τονίζει απλώς τη σημασία της αισιοδοξίας, αλλά ελαχιστοποιεί και
αρνείται κάθε ίχνος ανθρώπινων συναισθημάτων που δεν είναι αυστηρά χαρούμενα ή θετικά.
Η τοξική θετικότητα μπορεί να έχει πολύ πιο αρνητική επίδραση στους ανθρώπους που
περνούν δύσκολες στιγμές. Αντί να είναι σε θέση να μοιραστούν γνήσια ανθρώπινα
συναισθήματα και να κερδίσουν άνευ όρων υποστήριξη, οι άνθρωποι βρίσκουν τα
συναισθήματά τους να απορρίπτονται, να αγνοούνται ή να ακυρώνονται. Επίσης ενδέχεται
να:
● Προκαλέσει αίσθημα ντροπής. Όταν κάποιος υποφέρει, πρέπει να γνωρίζει ότι τα
συναισθήματά του ισχύουν, αλλά ότι μπορεί να βρει ανακούφιση και αγάπη στους
φίλους και την οικογένειά του. Η τοξική θετικότητα υποδεικνύει ότι τα συναισθήματα
που νιώθουμε δεν είναι αποδεκτά.
● Προκαλέσει ενοχές. Υποδεικνύει ότι αν δεν βρίσκεις τρόπο να αισθάνεσαι θετικά,
ακόμη και μπροστά στην τραγωδία, ότι κάνεις κάτι λάθος.
● Αποφεύγει το αυθεντικό ανθρώπινο συναίσθημα: Η τοξική θετικότητα λειτουργεί ως
μηχανισμός αποφυγής. Όταν νιώθουμε δύσκολα συναισθήματα, τα απορρίπτουμε και
τα αρνούμαστε με αποτέλεσμα να υπάρχουν μέσα μας κρυμμένα, δημιουργώντας
ψυχικές πληγές.
Επιτρέψτε στον εαυτό σας να νιώσει τα συναισθήματά σας. Αντί να προσπαθείτε να
αποφύγετε τα δυσάρεστα συναισθήματα, δώστε στον εαυτό σας την άδεια να τα
επεξεργαστεί και να τα νιώσει με σκοπό να τα αλλάξει με τον τρόπο που αισθάνεται καλύτερα
να το κάνει. Αυτά τα συναισθήματα είναι αληθινά και σημαντικά και μπορούν να σας μάθουν
πολλά για τον εαυτό σας και τον εσωτερικό σας κόσμο, καθώς και να σας βοηθήσουν να
εξελιχθείτε στην προσπάθεια του ξεπεράσματος τους.