info@example.com

Σχετικά Άρθρα

Το Μοναδικό Κέντρο Ψυχικής Υγείας και Ηλ/κού Τραύματος στην Ελλάδα!

Title Image

Blog

Πώς να ξεπεράσεις ένα χωρισμό;

Γράφει η Ιφιγένεια Κολιού

Ο κάθε χωρισμός γίνεται αντιληπτός με ξεχωριστό τρόπο από κάθε άτομο, καθώς μπορεί να σημαίνει διαφορετικά πράγματα για έναν από τους δύο.

Για κάποιον χωρισμός σημαίνει ανακούφιση και ευκαιρία για ενδοσκόπηση και εξέλιξη, για άλλον όμως μπορεί να είναι επώδυνος και να διανύει μία περίοδο έντονης θλίψης, λόγω της απουσίας του προσώπου.

Στο τέλος μιας σχέσης, τα άτομα που βιώνουν θλίψη, ενδεχομένως να περνούν από τα στάδια του πένθους. «Θρηνούν» την απώλεια του συντρόφου τους ή και την απώλεια της ταυτότητας με την οποία πορεύονταν μέσα στη σχέση.

Ο χωρισμός επηρεάζει το εκάστοτε άτομο σε συναισθηματικό, κοινωνικό και γνωστικό επίπεδο. Ο τρόπος με τον οποίο ξεπερνάς τον χωρισμό όμως, εξαρτάται από πολλούς παράγοντες:
• Την προσωπική αντίδραση σε τέτοιες περιόδους της ζωής
• Το αν ο χωρισμός προκλήθηκε από εσένα
• Το ιστορικό της σχέσης
• Ο τρόπος χειρισμού των σύνθετων συναισθημάτων


Σύμφωνα με έρευνες, οι μακροπρόθεσμες θετικές συνέπειες ενός χωρισμού, πιθανώς να περιλαμβάνουν:
• Αυξημένη κατανόηση του εαυτού
• Αυξημένη αίσθηση σκοπού και νοήματος
• Αλλαγή του τρόπου αντίληψης & αίσθησης ετοιμότητας σε νέες σχέσεις

Προτού συνεχίσω με το πώς να ξεπεράσεις έναν χωρισμό, να σημειωθεί σε αυτό το σημείο, ότι εξαιτίας της αλλαγής της καθημερινότητας και του τρόπου απασχόλησης σου στον ελεύθερο σου χρόνο, λόγω του συμβάντος, μία κοινή αντίδραση είναι η θλίψη και το πένθος.

Επομένως όπως ακριβώς συμβαίνει και με την απώλεια ενός αγαπημένου μας προσώπου, έτσι περνάμε από 5 στάδια χωρισμού, με την απουσία μίας σχέσης. Τα στάδια αυτά είναι τα εξής:
• Άρνηση
• Θυμός
• Διαπραγμάτευση
• Κατάθλιψη
• Αποδοχή

Πώς ξεπερνάω τον χωρισμό;

Οι ψυχολόγοι συνιστούν να αφιερώσεις χρόνο στον εαυτό σου, να βρεις την ταυτότητά σου και να αρχίσεις σιγά σιγά να αναδιαμορφώνεις και να χτίζεις κομμάτι- κομμάτι τον εαυτό που έχασες όταν έφυγες από τη σχέση. Κακά τα ψέματα, όταν βρίσκεσαι σε μία σχέση αλλάζεις τις συνήθειες σου ως έναν βαθμό, τσαλακώνεσαι και προσαρμόζεσαι στην καθημερινότητα του άλλου, όπως αντίστοιχα γίνεται και με το άλλο πρόσωπο. Όταν βγαίνεις από αυτή τη σχέση, χάνεις αυτό το κομμάτι του εαυτού σου, επομένως είναι δύσκολο να ανακάμψεις σύντομα, ειδικά όταν εμπλέκονται αμφιθυμικά συναισθήματα, δηλαδή την μία στιγμή νιώθεις θλίψη, την άλλη «τα βάζεις» με τον άλλον, με τα λάθη που έκανε κλπ.

Το κλειδί για τη σταδιακή ανάκαμψη, είναι η χαλιναγώγηση των αρνητικών σκέψεων. Και τι εννοώ με αυτό; Όταν πιάνεις τον εαυτό σου να υπεραναλύει και να σκέφτεσαι τι έκανες «στραβά» ή τι θα μπορούσες να κάνεις διαφορετικά, αμέσως να βάζεις ένα STOP και να επαναδιατυπώνεις τη σειρά των σκέψεων σου. Μην σκέφτεσαι τι έκανες ή τι δεν βοήθησε αυτή τη σχέση να «τσουλήσει» και να πάει παρακάτω, μην τα βάζεις με τον εαυτό σου, αλλά σκέψου ότι σε μία σχέση δεν φταίει μόνο ο ένας, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι πρέπει να επιρρίψεις ευθύνες στον άλλον, καθώς ακόμα και αυτό σε επιβαρύνει ψυχολογικά.

Επιπλέον προσπάθησε να σκεφτείς αν αυτό που σε προβληματίζει, ισχύει όντως ή αν είναι αποτέλεσμα του αρνητισμού που εκπέμπουν οι σκέψεις σου. Άλλαξε τον τρόπο που βλέπεις τα πράγματα, δηλαδή αν αυτόματα σου έρθει στο μυαλό το συννεφάκι «Τι θα κάνω τώρα; Ποιος θα είναι ο επόμενος;» σκέψου αυτό «Μήπως να πάρω τον απαραίτητο χώρο και χρόνο για τον εαυτό μου και να πράξω συνειδητά και ήρεμα, χωρίς βιασύνη;» ή «δεν έχει σημασία πότε θα γνωρίσω τον επόμενο, αλλά το να νιώθω έτοιμη να διαχειριστώ μία καινούρια φάση στη ζωή μου και να είμαι πιο προσεκτική με τις επιλογές μου».

Άλλοι τρόποι επανάκαμψης, είναι η απασχόληση με νέα χόμπι, καθώς τα θετικά που προκύπτουν μέσα από αυτά σου προσδίδουν προσωπική ικανοποίηση και ετοιμότητα να βιώσεις την εξέλιξη και τη δημιουργικότητα στην καθημερινότητά σου.
Πολλές φορές συμβαίνει , με την πάροδο του χρόνου να νιώσεις την ανάγκη να μιλήσεις σε κάποιον, για να λάβεις μία περισσότερο εξειδικευμένη συμβουλή, βοήθεια, ειδικότερα όταν καταλαβαίνεις ότι δεν μπορείς να διαχειριστείς την κατάσταση μόνος/η.

Δεν είναι κακό να επισκεφθείς έναν ψυχολόγο για να σε βοηθήσει σε αυτήν την μεταβατική περίοδο της ζωής σου, για να νιώσεις ξανά ο εαυτός σου σύντομα, με μεγάλη προσωπική προσπάθεια.

Κάθε ταξίδι έχει το τέλος του. Δεν έχει σημασία αν βγαίνουμε νικητές ή ηττημένοι, αλλά να θυμόμαστε ότι οι εμπειρίες που προσκομίσαμε από αυτό είναι εκείνες που μετράνε και μας μαθαίνουν να κάνουμε πιο σοφές επιλογές στο μέλλον.