info@example.com

Σχετικά Άρθρα

Οι μόνες εξειδικευμένες υπηρεσίες Trauma & Digital Parenting Coaching στην Ελλάδα!

Title Image

Blog

Phising, το online ψάρεμα

Γράφει η Ιφιγένεια Κολιού, απόφοιτη Ψυχολογίας ΕΚΠΑ

Το ηλεκτρονικό ψάρεμα αποτελεί συνηθισμένη απειλή για πολλούς ανυποψίαστους πολίτες και όχι μόνο… Αφορά και επιχειρήσεις που πέφτουν στην παγίδα του. Τα άτομα που βρίσκονται πίσω από τις απάτες έχουν βρει πολλούς τρόπους για να πείθουν συνήθως με ένα απλό κλικ σε ένα link και έτσι, συμπληρώνοντας τα στοιχεία τους, τα προσωπικά τους δεδομένα και η διαχείριση του λογαριασμού τους, “βρίσκονται σε άλλα χέρια”.

Η πιο κοινή τεχνική του “phishing” είναι να μιμηθεί κάποιος μια τράπεζα ή ένα χρηματοπιστωτικό ίδρυμα μέσω ηλεκτρονικού ταχυδρομείου, προκαλώντας το θύμα να συμπληρώσει τα στοιχεία του, σε μία δήθεν αξιόπιστη φόρμα, σε ένα επισυναπτόμενο αρχείο ή με παραπομπή σε κάποια ιστοσελίδα. Πολλές φορές μάλιστα, χρησιμοποιούν “catchy” μηνύματα, γνωρίζοντας ότι θα φοβίσουν τον κόσμο.

Για παράδειγμα μπορεί να λάβετε το εξής μήνυμα: “Παρατηρήθηκε μία ύποπτη κίνηση στο λογαριασμό σας” ή “Μετακινήθηκαν στο λογαριασμό σας κάποια χρήματα, πατήστε το λινκ για να δείτε”.

Παρ’ όλο που μπορεί να φαίνεται για επίσημο μήνυμα από τράπεζα, προέρχεται από phishers.

Υπάρχουν γενικότερα κάποιες χρήσιμες συμβουλές που πρέπει να προσέξετε προκειμένου να αποφύγετε να πέσετε θύματα απάτης, τα οποία και θα παραθέσω παρακάτω.

Αρχικά, όταν λαμβάνετε ένα μήνυμα ύποπτης προέλευσης, θα πρέπει να παρατηρείτε αν περιλαμβάνει ανεπίσημους ή γενικούς χαιρετισμούς ή στερείται εξατομίκευσης και επισημότητας, στοιχεία που αποτελούν red flag για απάτη. Επιπλέον ένα αίτημα για καταχώρηση προσωπικών πληροφοριών αποφεύγεται από τις τράπεζες, αλλά συνηθίζεται από τους phishers.

Η κακή γραμματική, σύνταξη και ορθογραφία, είναι επίσης προειδοποιητικά στοιχεία που θα πρέπει να σας βάλουν σε σκέψεις σχετικά με την αξιοπιστία του μηνύματος, η απουσία αυτών βέβαια δεν σημαίνουν την νομιμότητά του. Απροσδόκητη αλληλογραφία ή ανεπιθύμητη επικοινωνία από τράπεζα ή πάροχο υπηρεσιών, είναι ασυνήθιστη, ή όταν γίνεται αντιληπτό μέσω του μηνύματος ότι υπάρχει ανάγκη για ταχείες ενέργειες. Εξίσου σημαντικό και απαραίτητης επικέντρωσης της προσοχής σε αυτό, είναι ένα μήνυμα στο οποίο προβάλλεται μία προσφορά που δεν μπορείτε να αρνηθείτε. Η φράση too good to be true, περιγράφει με τον καλύτερο δυνατό τρόπο την περίπτωση αυτή.

Πώς να προστατευτείτε από επίθεση phishing;

1. Κατανοήστε τις νέες τεχνικές ηλεκτρονικού ψαρέματος. Να είστε μονίμως alert, ενημερωμένοι, προκειμένου να αποτρέψετε επίθεση ηλεκτρονικού ψαρέματος.

2. Μην δίνετε τα προσωπικά σας στοιχεία. Nα είστε σε επαγρύπνηση όταν λαμβάνετε μηνύματα ύποπτου περιεχομένου και να μην συμπληρώνετε προσωπικές σας πληροφορίες σε ανώνυμες ιστοσελίδες.

3. Ελέγχετε τακτικά τους λογαριασμούς σας στο διαδίκτυο: Για καλό και για κακό, ακόμη και αν δεν υποψιάζεστε ότι κάποιος προσπαθεί να κλέψει τα διαπιστευτήριά σας, ελέγξτε τους τραπεζικούς και άλλους online λογαριασμούς σας για ύποπτη δραστηριότητα.

4. Σκεφτείτε το ξανά προτού κάνετε κλικ: Εάν ένα ύποπτο μήνυμα περιέχει σύνδεσμο ή συνημμένο αρχείο, μην κάνετε κλικ ή πραγματοποιήσετε λήψη. Κάτι τέτοιο μπορεί να σας οδηγήσει σε έναν κακόβουλο ιστότοπο ή να μολύνει τη συσκευή σας με κακόβουλο λογισμικό.

 

Το μόνο σίγουρο είναι ότι οι scammers θα προσπαθήσουν με κάθε τρόπο να εισβάλλουν στο λογαριασμό σας, κλέβοντας στοιχεία. Το θέμα όμως είναι εσείς πώς θα διαχειριστείτε την κατάσταση. Χρειάζεται μεγάλη προσοχή για να μην πέφτετε στην παγίδα του phishing.

Ακολουθώντας τις παραπάνω συμβουλές δεν θα διατρέξετε κάποιον κίνδυνο!