info@example.com

Σχετικά Άρθρα

Το Μοναδικό Κέντρο Ψυχικής Υγείας και Ηλ/κού Τραύματος στην Ελλάδα!

Title Image

Blog

7 συμβουλές για να ξεπεράσεις την τελειομανία σου

Γράφει η Ελένη Φουντωτού, απόφοιτη Ψυχολογίας ΕΚΠΑ

 

Μήπως είσαι από τα άτομα που θέλεις να τα κάνεις όλα τέλεια και δεν αφήνεις στον εαυτό σου κανένα περιθώριο λάθους; Μήπως ασχολείσαι με την παραμικρή λεπτομέρεια σε κάθε ανάθεση εργασίας ή σπαταλάς άπλετο χρόνο στην προετοιμασία ενός έργου με σκοπό να είναι όλα άψογα; Εάν ναι, τότε ίσως ανήκεις και εσύ στην κατηγορία των τελειομανών.Δεν είναι απαραίτητα κακό κάποιος να επιθυμεί να είναι όλα τέλεια ή να του αρέσει η τάξη και ο έλεγχος των πραγμάτων που συμβαίνουν γύρω του. Όμως όταν η τελειομανία καταλαμβάνει μεγάλο μέρος του χρόνου του ατόμου, μπορεί να γίνει ιδιαίτερα στρεσογόνα και τελικά να αποφέρει να αντίθετα αποτελέσματα, αφού το άτομο μπορεί να μην έχει την επιθυμητή απόδοση λόγω της αυξημένης πίεσης που βιώνει από τις υψηλές προσδοκίες που έχει υποβάλλει στον εαυτό του. Όπως χαρακτηριστικά έχει αναφέρει ο Αμερικανός συγγραφέας και blogger Michael Hyatt, “η τελειομανία είναι η μητέρα της αναβλητικότητας”.

Τι μπορείς να κάνεις όμως αν βρίσκεσαι σε παρόμοια κατάσταση;

Οι παρακάτω συμβουλές θα σε βοηθήσουν να καταφέρεις να ισορροπήσεις την κατάσταση και να ανταποκριθείς στις υποχρεώσεις και στις προσδοκίες σου. 

1.Βάλε όρια στον εαυτό σου. 

Πρέπει να γνωρίζεις μέχρι που μπορείς να φτάσεις και να μην προσπαθείς να ξεπεράσεις τα όρια σου. Πρέπει ο καθένας μας να γνωρίζει μέχρι που μπορεί να φτάσει και οι προσδοκίες του να ανταποκρίνονται κατάλληλα στην πραγματικότητα. Σε αντίθετη περίπτωση, δημιουργείται υπερβολικό άγχος, ακόμα και για τα πιο ασήμαντα πράγματα. 

2.Κατένειμε σωστά την ενέργεια σου. 

Μπορεί κάποια στιγμή να κουραστείς από την υπερβολική προσπάθεια να πετύχεις στο απόλυτο όλους τους στόχους σου. Δεν είναι κακό, ίσως ήρθε η στιγμή να σταματήσεις να αναλώνεσαι σε ένα μόνο πράγμα και να πρέπει να δώσεις αξία και σε κάτι διαφορετικό. Αυτό δεν είναι παραίτηση αλλά σωστή κατανομή της ενέργειας και του χρόνου σου.

3.Μη περιμένεις την αναγνώριση των άλλων.

Σίγουρα η αναγνώριση από τους άλλους ή ένα “μπράβο” που θα ακούσουμε, μας ανεβάζουν την ψυχολογία και το ηθικό και μας δίνουν κίνητρα για να συνεχίσουμε, όμως σημασία έχει αυτό που κάνουμε να το κάνουμε για τον εαυτό μας και να μας ικανοποιεί ψυχολογικά. Να προσπαθείς το καλύτερο, για σένα!

4.Να ζητάς βοήθεια.

Καλό είναι να απευθυνόμαστε στους άλλους όταν χρειαζόμαστε βοήθεια και συμπαράσταση. Μπορεί να μας κάνουν να νιώσουμε καλύτερα και να μη μας κοροϊδέψουν όπως νομίζουμε. 

5.Φτιάξε μια λίστα.

Τι είναι αυτό που σε αγχώνει; Για ποιο λόγο φοβάσαι την αποτυχία; Τι είναι αυτό που σε ωθεί στην τελειότητα; Κατέγραψε τις σκέψεις σου και προσπάθησε να αντιμετωπίσεις τις φοβίες και τους προβληματισμούς σου.

6.Δες τι έχεις καταφέρει ως τώρα.

Μην αναλώνεσαι στο πως θα καταφέρεις κάτι άριστα αλλά αναλογίσου που έχεις φτάσει ως τώρα. Είναι πολύ σημαντικό να αναγνωρίσεις τα μέχρι τώρα βήματα και κατορθώματα σου. Ίσως έτσι να συνειδητοποιήσεις τις έχεις καταφέρει και να μην έχεις πολλές απαιτήσεις από τον εαυτό σου.

7.Επέτρεψε στον εαυτό σου να κάνει λάθη.

Χωρίς λάθη, δύσκολα προχωρά κανείς. Πρέπει να ηττηθείς για να αναγνωρίσεις το λάθος και να καταλάβεις ότι δεν είναι και τόσο τραγικό. Μέσα από τα λάθη μας μαθαίνουμε και βελτιωνόμαστε. Πάρε μαθήματα από τις αποτυχίες και προχώρα μπροστά.