info@example.com

Σχετικά Άρθρα

Το Μοναδικό Κέντρο Ψυχικής Υγείας και Ηλ/κού Τραύματος στην Ελλάδα!

Title Image

Blog

10 πράγματα που πρέπει να κάνεις άμεσα αν νιώθεις μονίμως κούραση

Γράφει η Μαργαρίτα Ντούρου, τελειόφοιτη του τμήματος Ψυχολογίας του ΕΚΠΑ

Όλοι περνούν από περιόδους περιστασιακής υπνηλίας και χαμηλής ενέργειας. Αλλά αν δεν βρίσκετε ανακούφιση μέσω του ύπνου ή της ανάπαυσης, είναι καιρός να ψάξετε τον λόγο που δημιουργεί την υπερβολική κούραση. Μπορεί να σχετίζεται με ένα ιατρικό πρόβλημα ή μια κατάσταση ψυχικής υγείας όπως η κατάθλιψη.

Η συνεχής κούραση, η υπνηλία καθώς και η αϋπνία είναι σημάδια της κατάθλιψης και του άγχους.

Μόλις σηκωθείτε από το κρεβάτι και κινηθείτε, μπορεί επίσης να αισθάνεστε νωθροί και χωρίς κίνητρο όλη την ημέρα. Μπορεί να σκέφτεστε συνεχώς ότι έχετε εκκρεμότητες και υποχρεώσεις να φέρετε εις πέρας, και αυτό σας αγχώνει και σας καταβάλλει ακόμα περισσότερο. Εάν οι μέρες και οι νύχτες σας περιλαμβάνουν περισσότερες περιόδους ανησυχίας και υπνηλίας παρά περιόδους ενέργειας, ήρθε η ώρα να κάνετε μερικές μικρές αλλαγές.

Αυτές οι δέκα στρατηγικές μπορούν να σας βοηθήσουν να ενισχύσετε την ενέργειά σας, ώστε να νιώσετε καλύτερα.

1. Επισκεφθείτε έναν γιατρό. Εάν η υπερβολική κούραση εμποδίζει την καθημερινότητά σας, το πρώτο πράγμα που πρέπει να κάνετε είναι να επισκεφτείτε το γιατρό σας. Μπορούν να βοηθήσουν σε περιπτώσεις που η κούραση σχετίζεται με προβλήματα υγείας, όπως η αναιμία, ο υποθυρεοειδισμός, οι καρδιακές παθήσεις, ο διαβήτης, το σύνδρομο χρόνιας κόπωσης ή ορισμένα φάρμακα που μπορεί να προκαλέσουν υπερβολική υπνηλία.

2. Βάλτε στο πρόγραμμα σας το περπάτημα και την καθημερινή σωματική άσκηση. Θα ήταν ωφέλιμο να προγραμματίζετε έναν εφικτό στόχο άσκησης κάθε μέρα. Ο προγραμματισμός εκ των προτέρων και η δημιουργία ρουτίνας μετατρέπουν τις υγιεινές συμπεριφορές σε θετικές συνήθειες. Αυτό θα μπορούσε να είναι τόσο απλό όσο ένας περίπατος σε μια κουραστική μέρα που διαρκεί μόνο 15 έως 20 λεπτά. Μπορεί στην αρχή η επίτευξη αυτών των στόχων να φαντάζει πολύ δύσκολη, για αυτό το να βάζετε μικρούς αλλά ρεαλιστικούς στόχους θα σας βοηθήσει.

3. Προσπαθήστε να τρώτε υγιεινά. Όπως προαναφέραμε, η υγεία αποτελεί καθοριστικό παράγοντα της σωματικής και ψυχικής μας κατάστασης. Η κατανάλωση τροφίμων που είναι πλούσια σε βιταμίνες και ο προγραμματισμός μικρών γευμάτων μέσα στη μέρα, αφενός σας προσφέρει περισσότερη ενέργεια και αφετέρου βοηθάει στην ενίσχυση της θετικότητας στην ψυχολογία σας. Ακόμα, το να πίνετε πολύ νερό αποφέρει πολύπλευρα οφέλη στην υγεία και στην ενέργεια σας.

4. Κρατήστε ημερολόγιο για τις καθημερινές σας ενέργειες, τα συναισθήματα σας και σημειώστε τα πράγματα που σας προσφέρουν ευτυχία. Γράφοντας καθημερινά όσα πραγματοποιείτε μέσα στη μέρα καθώς και τα συναισθήματα που σας προσφέρει το κάθε τι, θα σας βοηθήσει να συνειδητοποιήσετε τι πραγματικά σας γεμίζει, έτσι ώστε να το βάλετε στο πρόγραμμα σας πιο συχνά και συνεπώς, να νιώθετε μεγαλύτερη ικανοποίηση και ευχαρίστηση. Αντιστοίχως, θα σας βοηθήσει να μειώσετε τον χρόνο που δίνατε σε πράγματα που σας δυσαρεστούν.

5. Στον ελεύθερο σας χρόνο, ασχοληθείτε με πράγματα που σας αρέσουν και σας ευχαριστούν. Μία εβδομάδα μπορεί να είναι πολύ δύσκολη και κουραστική, έχοντας στο μυαλό μόνο τη δουλειά και τις υποχρεώσεις με αποτέλεσμα να μην έχετε ενέργεια και δύναμη για να τα ανταπεξέλθετε ούτε σε αυτά. Βάζοντας στο πρόγραμμα σας μικρά πράγματα που σας ευχαριστούν, όπως να δείτε μια ταινία είτε να μιλήσετε με ένα αγαπημένο πρόσωπο θα σας βοηθήσει να αποκτήσετε δυνάμεις και να έχετε ένα κίνητρο να σηκωθείτε από το κρεβάτι γεμίζοντας δημιουργικά το χρόνο σας.

6. Προσπαθείστε να βελτιώσετε τα ωράρια και την ποιότητα του ύπνου σας. Το να κοιμάστε και να ξυπνάτε νωρίς μπορεί να αποδειχθεί πολύ ωφέλιμο στην βελτίωση της ενέργειας σας. Επίσης προσπαθήστε να μην πίνετε καφέ και ροφήματα με καφεΐνη το βράδυ, έτσι ώστε να κοιμάστε πιο εύκολα και πιο ήρεμα.

7. Ξεκινήστε κάποια δραστηριότητα (χόμπι). Πέρα από το διάβασμα, τη δουλειά και το «τρέξιμο» που ενδεχομένως απαιτεί η καθημερινότητα, θα ήταν πολύ ωφέλιμο να βρείτε κάποιο χόμπι ή μια δημιουργική ασχολία έτσι ώστε να ξεχνάτε λίγο την κούραση που νιώθετε.

8. Μην αναβάλλετε συνεχώς τις υποχρεώσεις σας. Η αναβλητικότητα είναι ένα από τα χαρακτηριστικά των ανθρώπων που αισθάνονται συνεχώς κόπωση. Είναι πολύ σημαντικό να μην αφήνετε για την επόμενη φορά τις εκκρεμότητες, βάζοντας κάποια υπενθύμιση, διότι όσο εκείνες αυξάνονται τόσο πιο πολύ θα εξαντλείστε συναισθηματικά.

9. Απευθυνθείτε σε κάποιο σύμβουλο ψυχικής υγείας. Είναι λογικό, κάποιες συνθήκες στη ζωή μας να μη μπορούμε να τις αντιμετωπίσουμε μόνοι μας. Η επίσκεψη σε σύμβουλο ψυχικής υγείας θα βοηθήσει σε περίπτωση που δεν έχετε καποιο κίνητρο να ξεφύγετε από την φαύλο κύκλο της κούρασης. Όπως αναφέραμε υπάρχει μεγάλη πιθανότητα η σωματική κούραση να οφείλεται σε ψυχικές διαταραχές, όπως η κατάθλιψη.

10. Δώστε χρόνο στον εαυτό σας. Η αυστηρή αυτοκριτική δεν είναι πάντα καλός σύμβουλος. Με το να πιέζετε τον εαυτό σας να μην νιώθει κούραση και να ξεφύγει από αυτή τη κατάσταση χωρίς κάποιο κίνητρο αλλά επειδή “έτσι πρέπει”, δεν θα βοηθήσει. Το να εναποθέτετε ελπίδες στον εαυτό σας να κάνει βήματα αλλά παράλληλα να μην βλέπετε καμία βελτίωση θα σας καταβάλλει ακόμα παραπάνω και θα σας γεμίσει απογοήτευση. Με μικρά καθημερινά βηματα, θα αρχίσετε να αποκτάτε δυνάμεις έτσι ώστε να μπορέσετε να ανταπεξέλθετε στους γοργούς ρυθμούς της καθημερινότητας με δημιουργικότητα και ενέργεια.